Salgs- og leveringsbetingelser
Gjeldende fra 1.1.2020
Salgsbetingelser:
- Ved bestillinger bekrefter kunde gjeldene betingelser i Q-Lights salgs-, leverings- og betalingsbetingelser, samt betingelser knyttet til reklamasjoner, retur og kreditering
- Det tas forbehold om endringer i farger, utførelse og spesifikasjoner.
- Alle bestillinger faktureres til gjeldene priser og betingelser på aktuell bestillingsdato.
- Priser og leveringstider for spesialarmaturer er bare bindende for det aktuelle tilbudte antall og typer.
- Q-Light AS har salgspant i (eiendomsrett til) de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger er fullt ut betalt (Pantelovens §3-14 og §3-22).
- Kristiansand tingrett skal være verneting ved tvist mellom partene i anledningskontrakt.
- Ved valutaendringer forbeholder Q-Light AS, seg retten til å forandre prisene på allerede inngåtte kontrakter, om ikke annet er avtalt i egne avtaler.
- I tilfeller hvor Q-Light leverer tradingprodukter vil denne produsentens/leverandørens garantiordninger gjelde dersom ikke annet er skriftlig avtalt før bestilling.
Garanti:
- Produktgaranti er 5 år fra fakturadato, og går på armaturhus, forkobling/LED driver samt fastmontert LED lyskilde.
Garanti gis under følgende forutsetning: - Anlegget skal ikke ha vært tilkoblet byggestrøm eller annen form for provisorisk strøm. Punktet kan fravikes om skilletrafo er forankoblet lysarmaturene.
- Monteringsanvisning er fulgt.
- Lysanlegget skal følge drift- og vedlikeholds instruksen som er angitt i EFO/Lyskulturs mal for «FDV for belysningsanlegg».
- Eventuelle 3. part løse lyskilder som benyttes skal være IEC-godkjente.
- Garanti på batterier ifm. Nødlysanlegg, trådløse brytere og andre elektroniske produkter.
Garantitid er satt til 1 år da disse er å betrakte som forbruksmateriell.
Miljøgebyr:
Miljøgebyr tilkommer for armaturer og lyskilder etter gjeldene satser gitt av RENAS.
Leveringsbetingelser:
- For alle leveranser beregnes frakttillegg av netto fakturabeløp eller minimum 250NOK.
Gjeldene satser er 4% Sør-Norge, 4% Østlandet, 5% Vestlandet, 5% Trøndelag, 6% Nord-Norge. - Q-Light AS har ikke ansvar for leveringsforsinkelser som skyldes force majeure.
- Ved forsinket levering er Q-Light AS ansvar ovenfor kjøper begrenset til 15% av kjøpesum til dekning av dokumenterte merkostnader, konvensjonalbøter og ethvert annet tap kjøper måtte ha, direkte som indirekte. Ansvar utover dette overfor Q-Light AS er utelukket.
- Kunden er ansvarlig for å kontrollere varer ved mottak, og plikt til å anmelde overfor transportør, samt anmerke på fraktbrev, hvor det påvises skade eller manko.
Reklamasjoner:
- Feil ved forsendelse må meldes skriftlig uten ugrunnet opphold og senest 7 dager etter varemottak.
- Ordrenummer/Fakturanummer skal alltid oppgis ved reklamasjons- og retursaker.
- Q-Light AS ansvar begrenses til defekter eller mangler som er en direkte følge av fabrikasjonsfeil. Følgekostnader som eksempelvis reprogrammering av belysningsanlegg ved utfall av driver eller feilsøking i anlegg dekkes ikke av Q-Light AS.
- Ansvar for defekter og konsekvenser bortfaller når produkter monteres under andre forhold enn tiltenkt etter monteringsanvisning- eller illustrasjonsmateriell.
- Utgifter til reparasjoner må godkjennes skriftlig av Q-Light AS før arbeid igangsettes.
- Varer med produktfeil erstattes. Produkter med feil, vil vi i utgangspunktet ha inn. Retur av defekt materiell dekkes av Q-Light AS.
- Spesielle prosedyrer kan gjelde for definerte produkter.
Retur og kreditering:
- All retur av varer skal avtales skriftlig med Q-Light AS før returforsendelse.
- Godkjent retur, krediteres 80% av fakturerte nettobeløp.
- Kunden har ansvaret for kostnader og risiko ved returforsendelser.
- Retur skal alltid skje i original emballasje med vedlagt kopi av faktura og/eller pakkseddel.
- Spesialprodukter tas ikke i retur og kan heller ikke kanselleres etter bekreftet bestilling.
Betalingsbetingelser:
- Betalingsbetingelser er netto 14 dager.
- Etter forfall belastes rente etter loven om forsinkelsesrenter.
Reklamasjon:
Reklamasjonsjobber over 1time skal avklares og godkjennes på forhånd.
Q-Light sender erstatningsprodukt, og ønsker defekt vare i retur fra kunde.
Varen sendes til Q-Light AS, Kongsgård Allé 62, 4632 Kristiansand (mrk: reklamasjon + ref hos Q-Light)
Dersom defekt vare ikke er mottatt innen 14 dager fra reklamasjon, faktureres erstatningsvaren i sin helhet
Alternativ A - Fakturering
Kunde kan fakturere Q-Light medgått tid á kroner 550NOK eks mva/time.
Alternativ B - Kompensering
Kunde mottar produkter i kompensasjon tilsvarende kostnaden på reklamasjonsjobben.
Her gjelder vanlig nettopris pr produkt og summen avrundes til kundens fordel.
Eksempel: 1time jobb kan kompenseres oppad til 2stk produkt a´298,- (596,-)